Oktatásmódszertani képzések

EFOP 3.4.3-16-2016-00011 – Oktatásmódszertani képzések

  • Online kurzusok módszertana (OKTIG OTO)
    • A képzést ajánljuk minden oktatónk figyelmébe, aki a Canvas LMS rendszer használatával már megismerkedett, és szeretne módszertani ötleteket kapni ahhoz, hogy kurzusfelületei
    • ne csak tartalmilag, de módszertanilag is színvonalasak legyenek,
    • hatékony segítséget nyújtsanak a hallgatóinak a tanulásban,
    • oktatói munkáját is jelentősen megkönnyítsék hosszabb távon.
  • Retorika (OKTIG OTO)
    • A képzés célja, hogy az oktatók gyakorlati segítséget kapjanak a kamera előtti szereplésben, retorika tárgyban, arra fókuszálva, hogy az írott- és a hangzó szöveg között milyen különbségek vannak, hogyan érdemes 4-5 perces videókban összefoglalandó mondanivalót megfogalmazni.
  • Tanulási tevékenységek tudatos tervezése (OKTIG OTO)
    • Egy olyan kurzus esetében, amelyben oktatóként összetett készségek fejlesztésére vállalkozunk, aligha érhetünk célt, ha csak frontális oktatást alkalmazunk. Az, hogy hogyan tanítunk és értékelünk, erősen befolyásolja azt, hogy a hallgatók hogyan tanulnak, mit tanulnak és miképpen vélekednek a tudásról. A képzés során egy sor olyan tevékenységet tekintünk át, amelyek alkalmazása bizonyos tanulási célok eléréséhez jobban illeszkedik, és amelyek mindemellett a kontaktórákat is izgalmasabbá és tartalmasabbá tehetik.
  • Asszertív oktató-hallgatói kommunikáció (BGGYK)
    • 1 Első rész: Problémafelvetés
      • 1.1 Nehéz helyzetek az oktató-hallgató kommunikációban
      • 1.2 Kulcselem a kommunikáció
      • 1.3 Ismert modellek újragondolása
    • 2 Második rész: Konfliktus – konfliktuskezelés
      • 2.1 A konfliktushelyzetek jellemzői
      • 2.2 Konfliktuskezelési stratégiák
      • 2.3 Önérvényesítési stílusok
  • Felsőoktatási innovációs módszertan (BGGYK)
    • a korszerű tanulás értelmezése és
      a tanulás szabadsága
    • a projekt tervezése
    • a projektmunka értékelése
    • a hallgatói projektmunka folyamatának kísérése online tanulási környezetben
    • jó gyakorlatok, példák
    • ajánlott források
  • Infokommunikációs IKT technikák (BGGYK)
    • Napjainkban számos olyan IKT eszköz áll rendelkezésre, melyek támogatják a tananyagfeldolgozás folyamatát. Bizonyos szintű ismeretük és alkalmazásuk elengedhetetlen a hatékony és korszerű oktatásszervezéshez. Használatukkal az oktatók a hallgatók igényeinek megfelelő, korszerű módszerekkel segíthetik az ismeretátadás/tanulás folyamatát, valamint csökkenthetik a felkészülés időszükségletét. Változatos formában alkalmazhatóak akár egy előadás keretein belül például csoportos/egyéni munkára, önálló munkához a felkészülés során, vagy az ellenőrzés/értékelés részeként. A képzés célja, hogy a résztvevő megismerjen néhány egyszerű IKT eszközt, melyek külön vagy egymással kombinálva önálló vagy komplex feladat részeként alkalmazhatóak az oktatói munkában vagy az azt megelőző felkészülési/tervezési szakaszban. A képzés során az előadás mellett saját élményen alapuló tapasztalatszerzés során ismerkedhetnek meg a résztvevők a kiválasztott eszközök sajátosságaival, pedagógiai alkalmazási lehetőségeikkel.
    • A képzés elvégzését követően a résztvevő képessé válik:
      • a megismert eszközök alkalmazására,
      • az eszközök pedagógiai céloknak és a tanulók képességeinek megfelelő megválasztására,
      • egyszerű feladatok létrehozására a bemutatott eszközök segítségével.
  • Tanulási eredmény központú módszertanok (BGGYK)
    • Tematika 1:
      • 1.1 A tanulási eredmény (learning outcome, LO) fogalma
      • 1.2 A tanulási eredmények különböző szinteken való megjelenése 
      • 1.3 A tanulási eredmény központú tanulás jellemzői
      • 1.4 Az MKKR deszkriptorok értelmezése
      • 1.5 A LO típusú tervezés előnyei a tanulók és a pedagógusok számára
    • Tanulói tevékenység: Saját tantárgyleírás célkijelölésének átalakítása a LO szemlélet szerint. Ehhez tanulási segédlet biztosítása a használatos igékről.
    • Tematika 2:
      • 2.1 A hatékony tanulási szituáció jellemzői
      • 2.2 A tanulás szervezése a LO megfontolásból (módszerek, munkaformák)
      • 2.3 A differenciálásról
    • Tanulói tevékenység: Csoportmunka – a differenciálás változataira példakeresés (lásd ppt-n)
  • PPT készítési technikák (BGGYK)
    • Az oktatásban, különösen az egyre inkább eltömegesedő felsőoktatásban rendkívül fontos egyfelől a többcsatornás ismeretátadás, a vizuális támogatás az ismeretelsajátítás folyamatában, másfelől olyan korszerű eszközök alkalmazása, amelyek előadások során segítik a szóban elhangzó információk nyomon követését, segítik a figyelem fókuszálását, lehetővé teszik a megtanulandó ismeretek későbbi felidézésének megsegítését is a hallgatók számára. A bemutató, prezentáció alkalmazása minderre lehetőséget nyújt, kiegészülve a szemináriumi keretek közötti, az együttműködést, csoportmunkát is támogató lehetőségekkel. Egyúttal lehetővé teszi az oktató számára a tervezés, felkészülés folyamatait is, és változatos, a témához, kurzustípushoz, előzetes tudáshoz is illeszkedő bemutatásra, prezentációs lehetőségekre ad módot.
    • A képzés célja, hogy a résztvevők fejlesszék, továbbfejlesszék előadói, oktatói, módszertani és digitális kompetenciáikat, megismerkedjenek a prezentációkészítés lehetőségei közül a PowerPoint-bemutató készítésének alapjaival, vagy tovább építsék meglévő tudásukat a hatékony prezentálás, a korszerű és akadálymentes bemutató készítésének lehetőségeivel. 
    • A résztvevő a képzés elvégzése után képes lesz:
      • saját bemutató készítésére
      • a témához, óratípushoz illeszkedő sablon, diatípus kiválasztására
      • szöveg, kép, táblázat, diagram stb. esztétikus és informatív alkalmazására a bemutatóban
      • látványos, figyelemfelkeltő hatások alkalmazására
      • a mentés különböző, céltól függő formáinak kiválasztására, alkalmazására (pl. közzétételhez, vetítéshez, szöveggé alakításhoz stb.)
      • a nyomtatás célnak megfelelő formái kiválasztására (pl. jegyzetoldal, vázlat stb.)
  • Speciális szükségletű hallgatók a felsőoktatási gyakorlatokon (BGGYK)
    • A képzésen résztvevő oktatók megismerik a speciális szükségletű hallgatókkal kapcsolatos oktatói tevékenységet meghatározó szemléleti alapokat, és az oktatásukat szabályozó különböző szintű dokumentumokat. 
    • Tájékozottak lesznek a speciális szükségletű hallgatók támogatásának rendszeréről, az egyetemi és a kari szintű szolgáltatásokról. 
    • Képessé válnak a speciális szükségletű hallgatók oktatásában az egyetemes tervezés eszméjének megfelelően olyan módszertan megteremtésére, amely minden hallgató számára egyenlő eséllyel biztosítja a művelődéshez való hozzáférést. 
    • Az oktatók ily módon törekedhetnek a lemorzsolódás csökkentésére, az előítéletektől mentes tanári attitűdök kialakítására, a befogadó szemlélet elfogadására és az egyenlő esélyű hozzáférés eszméjének megvalósítására.
  • Digitális szöveg-feldolgozási technikák és alkalmazások (BTK)
    • A képzést a digitális szövegek/szakirodalmak olvasása és interaktív, reflektív feldolgozása iránt érdeklődő oktatóknak, doktoranduszoknak és tananyagfejlesztőknek ajánljuk. 
    • A képzés tematikája:
      • A digitális szövegek olvasásának jellemzői, az extenzív olvasás stratégiái
      • Klasszikus szövegfeldolgozási gyakorlatok: digitális jegyzet és annotáció
      • Kreatív-produktív szövegfeldolgozási gyakorlatok: gondolattérkép, szófelhő, teszt
      • Multimédiás szövegfeldolgozási gyakorlatok: interaktív prezentáció
  • A MOOC online távoktatási kurzusforma bemutatása (BTK)
    • A MOOC (= Massive Open Online Course) a felsőoktatásban és a közoktatásban egyaránt használható. A kezdőknek szóló képzést az online távoktatási forma és a MOOC-tananyagok iránt érdeklődő oktatóknak, doktoranduszoknak ajánljuk. 
    • A képzés tematikája:
      • Az ELTE MOOC bemutatása
      • A MOOC-tananyagok típusai és funkciói
      • A feladatszerkesztés és az értékelés lehetőségei
      • A MOOC-kurzus elvégzésének a feltételei
  • Az interaktív tábla alkalmazásának módszertani lehetőségei (BTK)
    • A képzést az interaktív tábla felsőoktatási alkalmazása iránt érdeklődő oktatóknak, doktoranduszoknak és tananyagfejlesztőknek ajánljuk. 
    • A képzés tematikája:
      • Az interaktív tábla mint eszköz és módszer
      • Az interaktív előadás módszere
      • Interaktív táblás tananyagok készítése
      • Multimédiás elemek az interaktív táblán
  • Projekt alapú tanítás (TÁTK)
  • A tanulás támogatásának új útjai (TÁTK)
  • Kapcsolatépítés a munkaerőpiaccal (TÁTK)